2011. augusztus 14., vasárnap

Székely Kinga Réka: A felelősségről

2011. 08. 14. A felelősségről Székely Kinga Réka

Ha gyermekkorunkban a gondviselés a tenyerén hordozott, akkor csak a kiemelkedően emlékezetes „ruhák”, másképpen fogalmazva, verések jutnak eszünkbe. Én egy sepregetéssel jártam így, amit elfelejtettem elvégezni, mert hirtelen jó csapat verődött össze a kapu előtt. A fergeteges játék közben nekem teljesen kiment a fejemből, hogy egy esküvő előtti ifjú pár bejelentkezett délutánra, és nekem az a feladat volt kiadva, hogy csináljak rendet. A játék egyre pörgőbb lett, és én csak arra a kellemetlen lelki metamorfózisra emlékszem, ami akkor ment végbe bennem, amidőn megpillantottam az ifjú párt és a szüleimet.

Vihar előtti csendben lépegettem be a papi lakra. A székek szanaszét, az asztalon a reggeli maradékai, egyszóval rendetlenség. A beszélgetés lejárt, az ifjú pár távozott. A „ruhát” megkaptam.

Fülemben visszhangzik az akkori tanítás: Mindenki csak azért felelős, ami rá van bízva.

Isten ránk bízta az életet, hisz nekünk adta. Egész életünk azzal telik el, hogy tapogatjuk, puhatoljuk a ránk bízott élet iránti felelősség határvonalait. Meddig vagyunk felelősek az életért? Meddig kell érdekeljen az, ami ránk van bízva? Legtöbbször arra a még egy lépésre sem tudjunk elszánni magunkat, ami oly parányi és mégis életbevágóan fontos.

Ha egy mellettem lépkedő ember megbotlik, csak egy másodpercnyi figyelmemet veszi igénybe a segélynyújtási mozdulat. Én csak kinyújtom a kezem, de őt megmenthetem a hónapokig gipszben eltöltött fájdalomtól. Ugyanazzal a mozdulattal, amivel földre dobom a szemetet, be is tehetem a kukába vagy a zsebembe. Ugyanazzal az erővel, amivel kivágok egy fát, ültethetek egy csemetét. Csak egy felismerés, csak egy lépés választja el az alkotást a pusztítástól, a tettet a mulasztástól.

A múlt héten községünkben életét vesztette egy fiatal fiú, mert motorkerékpárjával nekivágódott egy kaszálógépnek. Vajon mi lett volna az az egy lépés, amit meg kellett volna tenni az életért?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése