2012. december 6., csütörtök

Székely Kinga Réka: Idősíkok

2012. 12. 06. Idősíkok Székely Kinga Réka
Harminckét évvel ezelőtt is egy udvarhelyszéki unitárius papilak ablakán keresztül gyönyörködtem a lágy hullású és buja havazásban. Micsoda fenségesség?! Minden sár, minden szemét, minden kosz, minden összetörött ág és elszáradt virág békességesen viseli a vastagodó hótakaró ölelését. A sziporkázó fényben táncoló csendet néha megszakítja a leszúrt disznó visítása. A reggel fejt tejet most nem kell lehűteni, csak ki kell tenni a hóba egy rövid időre.
Harminckét évvel ezelőtt szülőfalum harangozója, a heckiás bajuszú Orbán apó volt disznóvágásaink mészárosa, akit egyszerre csodáltunk és féltünk. Csodáltuk ósdi, mitikus történeteit, és féltünk tőle, mert mindig ajánlotta a pap bácsinak kiélesített disznóvágó kését, biztatva a pap bácsit, hogy a csúfat beszélő gyermekek nyelvét vágja ki. Mészárosok most is vannak, de történeteik csak a kollektívig nyúlnak vissza, és Orbán apó történeteivel ellentétben, nem sikerről, derűről és erőről szólnak, hanem meghunyászkodásról, túlélésről, beletörődésről.
Ha Isten megadja, és a következő harminckét évet is a földön tölthetem el, újra ki fogok nézni egy ablakon decemberben, és újra azt fogom mondani: micsoda fenséges látvány, isteni ajándék ez.
És ha Isten éltet, ezt fogom mondani gyermekeimnek és unokáimnak: harminckét évvel ezelőtt ráléptem egy útra, mert úgy éreztem, hogy most van ideje a szólásnak. Benti, lelki késztetésből indultam el, hogy felébresszek egy népet, hogy lelket öntsek azokba, akik ijedten és önfeladóan vesztükbe rohannak. Elindultam, mert úgy éreztem, hogy élére kell álljak azoknak, akik szembeszállnak a pénz hatalmával és a hatalom manipulációs mesterkedéseivel.
Elindultam egy hosszú úton, mert hiszem, hogy tisztább emberközi utakra és ösvényekre van szükségünk.
Becsületességre és igazságosságra van szükségünk a közvagyon felhasználásnál.
Szellemi és erkölcsi példaképekre van szükségünk a gyermekek nevelésénél.
Rendíthetetlen hitre, munkabírásra, tisztességes életvezetésre, valamint az élet és a teremtett világ iránti áhítatra van nagy-nagy szükségünk. Minden más segítség és támasz az előbbiekből származtatható.
Hulljál gyönyörű, tiszta hó, ragyogjanak a hó takarta háztetők és bércek. Ragyogjon a józan értelem és az életet szülő szeretet.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése