2013. 11. 16. | „Honnan van azért benne konkoly ?” (Mt 13:27, Károli) | Dr. Ádám Attila L. |
|
Számomra
az egyik legérdekesebb példabeszéd a búzáról és a konkolyról szóló (Mt.
12: 24-30) és ennek magyarázata (Mt. 37-43). Saját értelmezésem már
régen kialakult erről, talán már kamaszkorom után. Az élettapasztalat és
a Biblia újraolvasása sokat hozzátett ehhez. De most nem az én saját
véleményemről/értelmezésemről van szó. Ezt bízzuk az Olvasóra. Érdekes
módon keresztény egyházi teológusok és elöljárók sem azonos módon
értelmezték ezt a jézusi példabeszédet. De itt most nincs szó (újra)
értelmezésről. Csupán történeti példákról, egy igen szűk korszakból.
A
IV. „keresztes” hadjárattal kapcsolatos példákon keresztül szeretnék
rávilágítani a kétféle értelmezésre. Nos, lehet, hogy III. Ince pápa
Janus-arcú értelmezését a történelem viharai is befolyásolhatták és még
sok minden más, de érdemes röviden elmélyedni ebben a magyar
kapcsolatokat is hordozó történetben. Bár első pillantásra nem úgy
tűnik, hogy valaki is érdekelt lett volna annak a bizonyos konkolynak a
kordában tartásában. Ráadásul botanikai-élettani értelemben a konkoly
mérgező is. A kár tehát sokszorosa is lehet az eredetileg gondoltnak.
***
Búza és konkoly III. Ince pápa (1198-1216) szemében
1. Mit mondott III. Ince pápa, mint Isten földi helytartója?
Nos, a konkolyt KI KELL válogatni a búzából, még a földi lét alatt.
A pápa elítéli a keresztes hadak vérontását, azt, hogy keresztények
keresztényeket öltek; elítéli az izraeliták és mohamedánok templomainak
felgyújtását. Elítéli a velencés keresztes hadak bizánci fosztogatását
és a „latin” császárválasztást.
2. Mit mondott III. Ince pápa, mint Isten földi szolgája, aki elfogadja az Isten akaratából történt földi eseményeket?
Nos, a konkolyt NEM KELL kiválogatni a búzából a Földön.
A pápa nem cselekedhet Isten helyett. Az Úr visszatérítette az
eltévelyedett görög egyház bárányait Rómához, az egyetlen akolba (mintha
nem ezen munkálkodott volna ő is). Szentségtörés lenne ezt bírálni. Nem
Jeruzsálem visszafoglalására kellett, hogy vonuljon a keresztes sereg,
hanem Bizáncba. Ahogy az Isten megbüntette vétkeiért Szodomát és
Gomorát, úgy büntette meg most az Isten Bizáncot eretnekségeiért és
királygyilkosságokban tobzódó erkölcstelenségeiért.
***
A Serenissima és a konkoly
A név olaszul a boldog és nyugodt városra utal (very serene), bár Velence csak
konkolyt vetett, de aratnia már másnak kellett. Velence kihasználta a
keresztes hadak áthajóztatásában rejlő üzleti és politikai-hatalmi
lehetőségeket. A hadjáratot maga a Dózse vezette. A latin
császárcsinálás után azonban még a helyszínen, a vezérvitorlás
fedélzetén meghalt, 1203-ban.
***
Az Árpád-ház és a konkoly
Nos,
mi jobbára elszenvedtük a konkolyt, pedig akkor a magyar királyság
európai tényező volt. Azért ne mosdassuk a szerecsent, II. Andrást már
dinasztikus érdekek (is) vezették Galileába. Bizánc és a magyar
királyság kapcsolatrendszere a korai középkorban fontosabb volt, mint
azt nyugat-orientált történetírásunk jelenleg is tartja. A történetnek
több magyar vonatkozása is van. A IV. „keresztes” hadjárat során a
velencei hadak a Dózse vezetésével először 1202-ben a magyar
felségterületű Zárát ostromolták meg és égették fel. A keresztes
lovageszmény szép középkori példája, hogy a francia keresztes hadak
megtudván a velenceiek ilyen szándékát, Zára alatt átpártoltak a magyar
királyhoz. Ekkor III. Imre király (1196 – 1204) uralkodott. De ettől
Zára még elesett. Az már csak a történelem fintora, hogy ezek után
öccse, árpád-házi II. Endre (András) ódzkodott az apja, III. Béla által
felvállalt keresztes hadjárat teljesítésétől. Erkölcsi oka (is) lett
volna rá. Nem is nagyon csodálkozhatunk rajta. Mivel III. Béla
felesküdött erre, országai a pápától védelmet kaptak minden idegen
támadással szemben. Látható, hogy mit ért ez a védelem Velence ellen:
semmit.
Jóval
később, 1217-18-ban II. András az V. keresztes hadjáratban mégis
eljutott a Szentföldre, Galíleában, a Genezáreti-tó mellett harcolt.
Ekkor azonban már dinasztikus érdekek vezették főleg. Meráni Gertrúd
után, második felesége Jolánta volt, akinek az apja latin császár volt
Bizáncban 1216-17-ben. Halála után II. András meg akarta szerezni a
bizánci trónt és egyesíteni a Latin Császárságot a Magyar Királysággal.
Ennek realitásának megítélése most nem tartozik témánkhoz. Zára újra
főszereplő a történetben, mivel II. Andrásnak állandóan üres volt a
kincstára, így a Spalatóból (ma Split) induló keresztes hajóhad
finanszírozására eladta Zárát Velencének…! Szükség törvényt bont.
Hazaérkezése után, 1219-ben az új pápának, Honóriusnak írt levelében
arra panaszkodik, hogy távollétében a főurak úgy kifosztották az
országot, hogy 15 év sem lesz elég a károk enyhítésére.
A
harmadik magyar vonatkozás, hogy III. Imre és II. András nővére,
árpád-házi Mária Vak Izsák megvakított bizánci császár felesége volt.
Történetünk idején, 1202-3-ban a Márvány-tengerre néző börtönben ült, és
helyette az „ellen”császár, IV. Alexios uralkodott és árulta Bizáncot
Velencének. A görög nemzeti érzelmű papság saját hatalma érdekében is
persze ellenezte ezt, ami Róma fennhatóságát is jelentette volna
Bizáncban.
***
Prológus 1453-ban: az Unió és a konkoly
A
keleti és a nyugati egyház uniója (újraegyesítése) az egyházszakadás
óta (ami látszólag a Szentlélek eredete körüli teológiai köntösbe
bújtatott meddő vitán múlt) napirenden volt. Az utolsó bizánci császár,
Konstantin Palailogosz, papsága ellenében, önhatalmúlag mégis csak
1453-ban, a török ágyuk torkolattüzében celebráltatott először latin
rítusú misét a Hagia Sophiában. Túl későn. V. Miklós pápa Rómában már
csak sajnálkozhatott a híren, felmentő hadat azonban ő sem küldött. Feltehetően nem is akart.
|
2013. november 18., hétfő
Dr. Ádám Attila L.: „Honnan van azért benne konkoly ?” (Mt 13:27, Károli)
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése