2013. 11. 14. | Kalamajka | Farkas Dénes | |
Nem
tudom, hogy ez a szó pontosan mit jelent. Kedvem sincs megkeresni az
értelmező szótárban, hogy van-e ilyen? Elég, ha arra gondolok, hogy
valamikor a gyermekkorban, ha a barátokkal nagy csete-patét rendeztünk (ha van ilyen?) nagyapám mindig így utasított rendre, hogy ne csináljunk akkora kalamajkát.
A
kalamajkák időszerűséget nyertek az utóbbi időben. Nagyon sok buliról
szól a híradás. Ezeknek a történéseknek rengeteg érdekes, találó nevet
találtak ki a szervezők. Van forgatag, város-falunapok, sokadalom,
villámcsődület, kortárstalálkozó, kézműves bemutató, borkóstolás,
gulyásfőző-verseny, zsákban futás s még miegymás. Úgy érzem, hogy az
évtizedekig visszaszorított élniakarás hangulata tör felszínre
elemi erővel ezekben a kalamajkákban. Azt hiszem, hogy e szóban van
valami pejoratív, valami lekicsinylő, pedig erősen távol legyen tőlem,
hogy lefumigáljam azokat e rendezvényeket, melyek ezerszám összehozzák a
népünket.
Az
1970-es évek elején, Kolozsváron, a Múzeum téren dolgoztam, néhány
méterre attól az obeliszktől, melyet I Ferenc király és neje Auguszta
Karolina kolozsvári 1817 évi látogatása emlékére lepleztek le
1831-ben.Sokat néztem ezt a jó pár méter magas obeliszket, melynek a
sarkait ékesítő sasokat ez időben restaurálta egy Szedlacsek nevű híres
kőfaragó. Az emlékoszlopot míves vaskerítés övezte. Ehhez a
vaskerítéshez kötötték ki a szamaraikat azok az asszonyok, akik a Nádas,
Kajántó völgyéből hordták a tejet és annak termékeit a városba.
Az
asszonyok többnyire irha-lajbit viseltek, melynek vastag kötött horgolt
gyapjú ujja volt, a fejükön színes főre való ruha, farukon ringó
rakott-szoknya, lábaikon csizma. Ránézésre megnyerő és tisztaságérzetet
sugárzó jelenség volt mindenik tejesasszony.
A
szamarak felszereltsége egyszerű fanyeregből állt, melyre kétoldalt
tejeskannák, tejfölös edények, tehéntúrós kosarak voltak felaggatva. A
szamarakra nem ültek fel, mert azok teherbírása a kannák által
lefedetett. Zabla nem volt a szamarak szájában, csupán valami
zsinegszerű madzag vezető-kötőfék gyanánt, ami csak azért volt fontos,
hogy a Karolina vaskerítéséhez odakössék őket az asszonyok, míg a kicsi
kantákkal házhoz viszik a tejet. A szamarak ezt a rítust tökéletesen
ismerték és várták a tej szétosztása után a hazaballagás lehetőségét.
Sokszor
láttam három-négy szamarat is odakötve a semmit érő zsineggel a
vaskerítéshez. Egy napon hatalmas szamárbőgés ugrasztott az
egyhangúságból - s lám csodák csodája egy csődör eltépte a madzagját s
megérezte a sorban a harmadik szamár menyasszonyrakész hajlamát.
Ekkor már két szamár vágtatott a sikátoron át a Mátyás király szülőháza
előtt ki a főtér felé. Elől a kanca, mögötte a csődör. Az utca közben
földi-tejút lett, a falakon szotyogott a tejföl, tehéntúró, s a kannák,
köcsögök csörömpölése hangjelzést adott a bekövetkezendő történetről.
Elkezdődött a kalamajka.
Mindenki
futott a szamarak nyomában, s a főtér sarkán a Mátyás utca felől, ahol
egy ruhás bolt volt, az utca kellős közepén megtörtént a nász. Ennek a
történetnek sok száz kolozsvári asszisztált. Az akkori forgalom ˗nem
fogható a maihoz ˗, de minden megállt s türelemmel násznépként
viseltettünk, kivéve a két rakott szoknyás asszony, akik ezt a nem várt
egybekelést kellő fenntartással kezelték.
Ez a kalamajka, melyet a szamarak szerveztek sok embernek hangulatossá tette ama napot.
Nem
hozzák már a tejet a szamaras asszonyok. Szamárkalamajkára sincs esély
az Óvárban, ergo szórakoztassuk magunkat s egymást, míg áll az obeliszk s
még tovább is...
|
2013. november 14., csütörtök
Farkas Dénes: Kalamajka
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése