2012. szeptember 15., szombat

Molnár Imola: Mai legjobb? Legrosszabb?

2012. 09. 15.     Mai legjobb? Legrosszabb?     Molnár Imola    

Már lassan fél éve, hogy bevezettem magamnak a szokást: minden este, mielőtt imádkozni kezdek, megkérdezem magamtól mi volt a mai nap legjobb illetve legrosszabb eseménye. Végigpörgetem a napot, kezdve az első fénysugártól, mely bevilágítja szobámat, mikor reggel elhúzom a sötétítőt s befejezem azzal a szóval, amit utoljára mondtam el mielőtt lefeküdtem…Így kétszer élem meg ugyanazt a napot: egyszer a maga természetességében, mint “szereplő”, egyszer pedig, mintha egy regény részletét olvasnám, mely rólam szól.

Hogy miért teszek így? Azért, mert számon szeretném tartani, hogyan is élek? Megkeresve, hogy mi a legjobb s megkeresve, hogy mi a legrosszabb látom, hogy miért volt érdemes felkelnem, s min kell javítanom… Néha nehéz bevallanom: elrontottam… Néha nagyon jól esik mosolyognom: sikerült…

Mindig megkeresem a legjobbat és a legrosszabbat is, mert az egész csak e két részből állhat össze, s ha megtaláltam őket, esti imámban megköszönöm Istennek, amit kell s erőt kérek ahhoz, ami nem jó. Nevezhetném ezt egyfajta “terápiának” is, melyet azért gyakorlok, hogy ne csak elsuhanjanak mellettem a napok, hanem értelmüket is lássam. Nevezhetném egyszerű szokásnak is, mellyel egyrészt önmagam értékelem, másrészt pedig a környezetemet, másokat, az eseményeket…

Most, hogy e sorokat leírtam, magam sem tudom honnan, de eszembe jutott a gondolat: vajon, ha Istennek tenném fel ugyanezt a két kérdést, mit felelne. A legjobbat biztosan könnyen meg találná – nem nehéz azok közül válogatni, hogy újszülöttek jöttek a világra, emberek gyógyultak meg, ki tudja hányan élték át ma életük legszebb pillanatát, sok millió emberrel valami jó, valami szép történt, valakik kedvesek voltak másokhoz, mindenki szeret valakit. A legrosszabbat viszont nehéz lenne kiválasztania. Meg lehet könnyen válaszolni, hogy egyetlen nap alatt mi az a világban megtörtént esemény, amely a legrosszabbnak számít?

Az ember talán meg sem tudja ezt válaszolni. Isten talán az egyetlen, aki megtudja...

De visszatérve magamhoz, azért kérdezem meg önmagamat minden este, mert úgy vélem, mivel az emberen múlik, hogyan él, mérlegelnie kell. Amit én teszek, ahogyan én teszem, az másra is hatással van s meglehet, nem eget rengető dolog, de köze van a világhoz, s ha egyetlen láthatatlan pontocska is, de a világmindenség része vagyok én is, akárcsak a szavaim és a tetteim. Ha tudom, mit teszek rosszul, azt kijavíthatom. Ha tudom, mit teszek jól, azt erősíthetem. Ezért kérdezem meg minden egyes nap magamtól: Mai legjobb? Legrosszabb?...


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése