2013. 06. 10. | Unitarizmus a jelen magyarországi történetírásában | Dr. Ádám Attila L. |
|
Találomra
fellapoztam három történelmi könyvet otthon, hogy mit ír az 1568-as
tordai országgyűlésről. Bár a könyvek 2000 körül jelentek meg (kivétel a
Magyar Történeti Fogalomtár, amely 1989-ben), a kép vegyes.
Jelenkori
anyaországi történetírásunk és történettudományunk állapotát ez jól
jellemzi, és kis pesszimizmussal állapítom meg, van, aki nem vesz
tudomást róla (azaz elhallgatja), van, aki tárgyalja, de félreértelmezi
és van, aki több fontos megállapítást tesz, bár európai jelentőségét nem
vagy nem abban látja, mint mi unitáriusok.
A téma érdekes és megér egy hosszabb elemzést a jövőben. Vannak azért pozitív jelek is!
A részleteket kezdjük mindjárt a hangzatos című Történeti Dokumentumok Lexikona
című kiadvánnyal (Hegedűs Gyula, Athenaeum Kiadó, Budapest, 2000),
amely egyáltalán nem tárgyalja. Olvashatunk az állami egyházügyi hivatal
1951-es megalakulásáról, az ágostai hitvallásról, a milánói ediktumról Nagy Constantin türelmi rendelete
címen, de a tordai országgyűlés „helyén” a tordasillasi szerződést
(amely felosztotta Amerikát Spanyolország és Portugália között) és a
trianoni „béke”szerződés (idézőjel tőlem) szerepel a 261. lapon.
Természetesen a fenti címek szerepeltetése jogos, (bár tartalmukon lehet
vitázni), de akkor már kénytelen vagyok megkérdőjelezni a tisztelt
Szerző történelmi arányérzékét, sőt történelmi ismereteinek szintjét is,
amikor II. Childebert frank király 596-os dekrétumával találkozok,
amely történelmi jelentősége alig mérhető, különösen a magyar olvasó
számára. A könyvben (bár nehéz felmérni, mert a vaskos kötet
címszavairól nincs lista) egyetlen erdélyi címszót találtam: AZ
AGYAGFALVI SZÉKELY NEMZETI GYŰLÉS (1848) címmel. A négy bevett felekezet
vagy vallás címszó „helyén” a „négy igenes népszavazás”(1989) szerepel a
lexikonban, az Erdély(i) és vallásszabadság alatt pedig semmi. A
keresést itt feladtam.
Szerencsére vannak szerencsésebb és pozitív példák is. A Magyar Kódex
3. kötetete (Egyháztörténet. Keresztény Egyházak,1526-1699, Vallások,
egyházak 1699-1790. In: Magyar Kódex 3., Magyarország művelődéstörténete
1526-1790, Kosuth Kiadó, Budapest , 2000, pp. 297-310 és 315-329)
meglepő részletességgel tárgyalja Erdélyt is. Az időrendi táblázat a
könyv végén 1568-nál az tordai országgyűlést adja meg. Az írott források
fejezet azonban nem közli a tordai országgyűlési cikkely szövegét. Az
egyházszervezeti rész nem közöl térképet az unitárius egyházról, csak a
latin szertartású katolikus, a görög szertartású katolikus, görög
ortodox, református és evangélikus egyházigazgatásról. (pp. 322-328). A
306. oldalon közölt térkép A katolikus megújulás Magyarországon címmel viszont a címmel ellentétes módon Kolozsváron Unitárius főiskolát és állandó nyomdát
jelöl. A szöveges rész azonban részletesen foglalkozik az
antitrinitárius-unitárius fogalmakkal és egyházszervezet kialakulásával,
Blandrata és Dávid Ferenc szerepével. Az „unitárius” szó értelmezését
külön lapoldali címszó taglalja, pozitív beállításban, megemlítve Jókai Egy az Isten
című regényét is, mint az unitáriusokról „adott legszebb irodalmi
összefoglalást”. A részleteken természetesen lehet vitatkozni, de
önmagában a tárgyalás arányai nem kritizálhatóak.
A szerző megállapítja, hogy „az
antitrinitárius vallás szabad gyakorlását Erdélyben az 1568. évi tordai
országgyűlés engedélyezte, ezzel négyre emelkedett a Fejedelemségben a
bevett vallások száma.” Megállapítja az unitáriusok korai expanzióját, a 80-as években Erdély magyar lakosságának „fele antitrinitárius nézeteket vallott”. A távolabbi expanzió célpontjait, a Temesközt és Baranyát, ahol az „egyházközségeiket csak a török kiűzése után számolta fel az ellenreformáció.”
Az értékelő rész nem tér ki a vallásszabadság korai megvalósításának
európai jelentőségére, de helyesen elemzi, hogy a magyarországi
reformáció kivételes Európában, meghaladta az európai fejlődést, mert „Erdélyben a szentháromság-tagadók is önálló egyházzá váltak.”
Az ellenreformáció kapcsán említi a fegyveres és békés rekatolizációs
törekvéseket, megemlítve képviselőiket. Az unitarizmus későbbi
irányzatait és 17. századi válságát is tárgyalja, kiemelve az 1638-as
dési országgyűlést (dési complanatio), amely az unitárius vallás
radikális irányzatainak korlátozását jelentette. Hangsúlyozza a
későbbiekben a református vallás túlsúlyát és államvallássá válását I.
és II. Rákóczi György uralkodása alatt. Összességében a hiányosságok
ellenére a két fejezet megfelelő súllyal és nagyjából tárgyilagosan
tárgyalja az erdélyi és magyarországi reformáció unitárius
vonatkozásait.
|
2013. június 10., hétfő
Dr. Ádám Attila L.: Unitarizmus a jelen magyarországi történetírásában
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése