2011. május 3., kedd

Farkas Dénes: Morfondírozás

2011. 05. 02. Morfondírozás Farkas Dénes

A kolozsi lapidárium legrégibb, azonosítható sírköve ritka értéket képvisel. Évszázadok zúgtak el felette. Eredetileg „ereszes”, azaz párkányos sírkő volt, melynek a csúcsát széttörte az avatatlan emberi kéz. A törmelékét – feltételezésem szerint – tömítő töltelék gyanánt beágyazták az „új síremlék-szörnyetegekbe”.

A felirata azonosítható maradt a következő szöveggel: „ITT NYUGSZIK MEGBOLDOGULT PÉTER MIHÁLY URAMNAK MEGHIDEGÜLT TETEME KIT AZ UR EO FELSÉGE AZ COLOSI TISZTELETES UNITARIA ECCLESIÁBAN NEM UTOLSO TISZTESSÉGRE EMELVÉN COLOS VÁROSSÁNAK IS OTT ESZTENDŐK ALATT ÉRDEMES DICSÉRETES FŐ BÍRÁJA VOLT. HOLT MEGE 13 DIE MENS MAY ANNO DOMINI 1679 ETATIS SUE 65.”

Megtalálva egy XVII. századi ember sírkövét, aki ráadásul hitrokonom volt – bevallom – nagyokat kalapált a szívem! Sokáig „pucolgattam” a földbe menekült síremléket, míg felfedeztem, hogy akinek állították „polgármester” volt a középkori Kolozs városában. Boldogan kiáltottam fel: Isten hozott vissza a föld felszínére! Jer, beszélgessünk! Én „morfondírozni” kezdtem, de ő nem felelt. Baj van, Polgármester úr! Mert..., sőt…, inkább..., vagy... izé...

A továbbiakat „morfondírozza” ki a nyájas olvasó!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése