2013. 03. 31. | Az üres sír | Rácz Mária | |
„Amikor
elmúlt a szombat, a magdalai Mária és Mária, a Jakab anyja, valamint
Salómé illatos keneteket vásároltak, hogy elmenjenek, és megkenjék Jézus
testét. A hét első napján, korán reggel, napkeltekor, elmentek a
sírbolthoz, és erről beszéltek egymás között: „Ki hengeríti el nekünk a
követ a sírbolt bejáratáról?” Ekkor felnéztek, és látták, hogy a kő el
van hengerítve. Pedig az igen nagy volt. És amikor bementek a sírboltba,
látták, hogy egy fehér ruhába öltözött ifjú ül jobb felől, és
megrettentek.” (Mk 16,1-5)
A hét
első napján, vasárnap reggel, mint ahogyan talán ma mi is tesszük,
templomba készülve, néhány asszony ünneplő ruhát öltött, s valami nagy,
fenséges hallgatásba burkolózva indultak együtt a közös cél felé:
megadni a végső kegyeletet a testnek. Aztán a gyakorlatiasság és az
aggodalom felülkerekedett a némaságon, s arról kezdtek csevegni ezek a
megtört gyászolók, hogy vajon ki fogja nekik a sírbolt száját fedő követ
elmozdítani. A követ azonban – bár igen nagy volt – elmozdítva
találták, és a sírboltban az élettelen test helyett egy fehér ruhás
ifjút (Lukács szerint két fényes ruhájú férfi, Máté szerint egy angyal,
János evangéliumában egyszerűen csak az üres sír fogadta az elsőként oda
érkezőket) láttak üldögélni, aki megszólította őket. Nyilván azonnal
megrémültek és elfutottak.
Nem
tudom, hogy fogadnám, ha a gyász súlya mellett azt is meg kellene
tapasztalnom, hogy az általam szeretett személy halála után nem adhatom
meg neki a végső kegyeletet sem, mert teste egyszerűen eltűnik. Csak
elképzelhetem, milyen vegyes érzelmek és gondolatok kavarogtak a
vasárnap reggel a sírhoz látogató asszonyokban. Egyrészt ott van a
félelem, ami sötét árnyékként terülhetett rájuk, a félelem, hogy a
meghurcoltatásnak, a megcsúfolásnak nincs vége, még holtában sem hagyták
nyugodni a Mestert, bizonyára ellenségei vitték el a testet. Aztán a
bizonytalanság, hogy talán valamelyik tanítvány eszelte ki, hogy lopják
el a földi maradványokat és terjesszék el a hírt, hogy Jézus feltámadt.
És végül a remény, hogy Ő, a halottnak hitt, egyszerűen felkelt és
elsétált. Meg sem halt, és ha mégis, valamiképpen feltámadt. Sokan
sokféleképpen magyarázták azóta az üres sír történetét. Sokan hitük
alapjának tekintik, a testi feltámadás bizonyítékának tartják ezt a
történetet.
Az én
húsvéti ünneplésemben nem alapvetően fontos, hogy mitől üres a sír.
Sokkal fontosabb számomra jelképként: hirdetve, hogy a sírok mindig is
üresek. Elhunyt szeretteinkre emlékezhetünk ugyan árnyas temetőkertekben
vagy lassan betondzsungellé váló városi kegyhelyeinken, de a sírok nem
zárhatják magukba azokat, akikre emlékezünk. Mert szeretteink lelke,
akárcsak az előttünk élt összes ismerős és ismeretlen emberé, a Végtelen
részévé vált, visszatért az Örök Szeretetbe. Isten vigyáz rájuk, őrzi
őket, s nem azért, mert jók voltak vagy szentekként éltek, hanem azért,
mert az Atya minden gyermekét magához öleli.
A sír
üres. Nem mert elvitték a testet, hanem mert a lelket nem tudták megölni
és sírba zárni. Hogy a testtel mi történt? Az már a hitem szempontjából
lényegtelen.
|
2013. március 31., vasárnap
Rácz Mária: Az üres sír
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése