2013. 04. 01. | Kr.u. 33. április 3., péntek | Dr. Ádám Attila L. |
|
„Lám,
ma és holnap ördögöt űzök, és gyógyítok, csak harmadnap fejezem be.
Mégis, ma, holnap és holnapután folytatnom kell utamat, mert nem lehet,
hogy próféta Jeruzsálemen kívül vesszen el.” (Lk 13,32-33)
Talán
hátborzongató beleképzelni magunkat az 1980 évvel ezelőtti jeruzsálemi
utolsó hét (nap) eseményeibe (Kr. u. 33. március 29.-április 05.). A
vasárnapi bevonulástól a kereszthalálig és azon túl. Hátborzongató, de
felemelő azért is, mert az időpont párhuzama is kísért: akkor is korán
volt a húsvét. Talán szinte ugyanazon a napon, Kr. u. 33. április 3-án,
holdtöltekor, mint az idén (1).
Néha úgy
érzem, elveszünk a részletekben, feltételezett jelentések,
értelmezések, időrendek, ellentmondások és cáfolatok útvesztőjében.
Igazából húsvétkor elsősorban nem is a tények, dogmák, dátumok és
elméletek a fontosak. Vagyis lehet, hogy csak én áltatom magam azzal,
hogy egyszer talán végérvényesen megértem, hogy mi is történt azon a
héten Jeruzsálemben. De a lényeg talán mégsem ez. Mert közben
elvész ennek a hétnek az igazi üzenete, máig ható példázata, pedig ez a
hét a világtörténelem egyik legfontosabb hete volt. Ez a hét egy ember
pszichológiailag és politikailag szükségszerűnek (2) tűnő végzete
ellenére vagy éppen ezért a mában nem szólhat másról, mint az
erőszakmentes szeretet hitének ígéretéről. Nem beteljesüléséről, csak
ígéretéről. Ez az Evangélium számomra. De a szeretet sem abszolút (3). A
szeretet is lehet önző, zsaroló, ön- és másokat korlátozó. Tudom, lehet
ezt is teológiailag, spirituálisan, történelmileg, ezoterikusan (4) és
még ki tudja, hány féle módon szemlélni, értelmezni. Mégsem ez a lényeg,
illetve mindez összességében, számomra alig szétválasztható módon
jelenti az egészet. A lényeg maga az ember, többszörösen is. Nem csak egy
ember, Jézus élettörténete, szenvedése, hite, tanítása, példája fontos,
de leginkább az ő életére adott saját egyéni és közösségi válaszunk.
Sokszor adott és még sokszor adandó válaszunk. A közösségi válasz
napjainkban fontosabb kihívás, mint korábban bármikor. Mert bár voltak
egyéni próbálkozások, voltak közös próbálkozásaink, talán nem a naivitás
mondatja velem, hitem szerint az igazi válasz még késik, 1980 éve
késik.
Az idén
húsvétkor nem lesz holdfogyatkozás, mint talán volt Kr. u. 33-ban, Jézus
halálakor (1). De Isten üzenete újra a miénk lehet, ha ezt mi is így
akarjuk.
Könyvészet
1)
Jézus halála előtt, péntek délben az Evangéliumok egybehangzó híre
szerint nagy sötétség támadt. Lehet, hogy ezt nem a nappalra, hanem
éjszakára kell értenünk? Ha valóban holdfogyatkozásról van csak szó,
jobb értelmezést nehéz találni. A zsidó Húsvétot (pészah) minden évben,
bonyolult asztronómiai számítások függvényében, változó dátummal,
holdtöltekor tartották. Ezekben az években csak Kr. u. 30-ban és
33-ban esett péntekre a Húsvét (4). Kr. u. 33. április 3-án viszont a
holdtöltekor holdfogyatkozás is volt Jeruzsálemben (4), ami indokolttá
tenné a teliholdkor szokatlan, de nem nappali, hanem éjszakai
„sötétséget”. Az Apostolok Cselekedetei idézi is az ószövetségi Joel
próféta látomását : „A Nap elsötétül, a Hold vérbe borul, mielőtt eljön
az Úrnak nagy és nyilvánvaló napja,” (ApCsel 2,20) „A nap
elsötétülése” a holdfogyatkozással nehezen értelmezhető. A hold vérré
változása viszont a holdfogyatkozásra utalhat. A teljes holdfogyatkozás
során a Hold teljesen a Föld árnyékába kerül. Ilyenkor azonban mégsem
sötétedik el teljesen a holdkorong, hanem fénye narancsvörösre változik
amiatt, hogy a földi légkörön szóródó fény halvány derengést teremt a
teljes sötétség helyett. Ha ez így van, akkor a kivégzés dátumaként
valóban csak Kr. u. 33. év Húsvétja jöhet számításba (4).
2)
A „politikai szükségszerűség” magyarázatot kíván. Kaifás számára már
Jézus jeruzsálemi bevonulása előtt, Lázár betániai feltámasztása után
több okból nyilvánvalóvá vált, hogy „….jobb, ha egy ember (Jézus) hal
meg a népért, mintsem hogy az egész nép elpusztuljon.” (Jn 11, 50).
Mielőtt a főpapot és a Szanhedrint pozitív színben láttatnánk, fontos
jelezni, hogy Lázár feltámasztása tudatos (?) teológiai és egyben
politikai támadás is volt Jézus részéről. Jól jelzi ezt, hogy még a
„koronatanu” a feltámasztott Lázár megölése is szóba kerülhetett: „Erre a
főpapok elhatározták, hogy Lázárt is megölik, mert miatta sok zsidó
elment oda, és hitt Jézusban.” (Jn 12,11). A szadduceusok ugyanis nem
hittek a feltámadásban (4), mint Josephus Flaviusztól tudjuk („…a lélek a
testtel együtt elpusztul.” A zsidó háború II. 8,13.) A
hatalmi-politikai-gazdasági ellentéteken túlmenően a szadduceus-farizeus
ellentét fő oka éppen ez volt. Ha Kaifás szadduceus volt és jó okkal
feltételezhetően az volt (4), Jézus „támadása” , azaz Lázár feltámadása,
Kaifást főpapi személyében, politikailag és teológiailag is érintette.
Róma ellenében-mellett Kaifás saját hatalma és a zsidó Templom léte
kényes hatalmi egyensúlyon nyugodott. A főpapi hivatal csak
látszólagosan volt egyházi poszt, valójában Pontius Pilátustól kapott
politikai kinevezés volt. A nép és Temploma „megmentése” és saját
hatalmának védelme így egy és ugyanazt jelentette Kaifás számára.
Később, Kaifás rokona, vejének fia, a szintén szadduceus Anan főpap
Kr.u. 62-ben Jézus testvérének, Jakabnak a haláláért volt felelős.
3) Az erkölcsi kategóriák abszolutizálásának veszélyeire nemrég hívta fel a figyelmet Éltető Lajos az Unitpap hasábjain.
4) http//:www.nickpage.co.uk
Bizonyos szempontból gondolatébresztő könyve magyarul is olvasható:
Page N.: A leghosszabb hét. Kelly Kft., Bp., 2009., pp. 1-68.
|
2013. április 1., hétfő
Dr. Ádám Attila L.: Kr.u. 33. április 3., péntek
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése