2011. március 22., kedd

Demeter Erika: Fagyöngy

2011. 03. 22. Fagyöngy Demeter Erika

Gyerekkorom emlékei közé tartozik az a történet, amikor először kérdeztem rá a fagyöngyre. Mi az ott a fán, ami úgy néz ki, mintha fészek lenne? Gyermekszemmel sejtettem, hogy valami olyan, ami úgy néz ki, mintha, de mégsem… A szüleim azt mondták az a fagyöngy. Én tovább gondoltam. Tehát van a fának gyöngye, vagy talán a gyöngy van fából?

Azóta már sok mindent megtudtam a fagyöngyről. A meghatározás így szól: „fél élősködő örökzöld növény. Leggyakoribb gazdanövényei az almafa, a nyárfa, a fűzfa, az akácfa. Rövid szerteágazó ágai ismételt álvillás elágazásúak. Levelei átellenesek, zöldessárgák bőrneműek. Zöldessárga színű redukált virágai ülők. Termése ragadós álbogyó.”

Amikor először olvastam a meghatározást, újra felerősödött bennem a gyerekkori érzés. Minden csak olyan mintha, de semmit konkrétan nem lehet mondani róla: félélősködő, zöldessárga, bőrnemű, redukált virág, álvillás, álbogyó. Valami homályos lény, ami tetszetős, de nem őszinte sem a gazdával sem környezetével, de nagyon úgy tesz.

Nem vagyok biológus, de az akácfát, fűzfát, nyárfát és almafát erős, életképes, nem túl igényes de szívós fának ismertem meg. Nyilván, hogy ilyen gazdát keres az élősködő, aminek az életnedvét lehet szívni bátran, mert megbírja! S közben talán mindketten azt hiszik, hogy együtt díszesebbek. A fagyöngy más életerejétől nő szépre, a fa azt hiszi, hogy dúsabb lesz a koronája a fagyöngytől, miközben valamiért fogy az ereje.

Tudom, hogy van neki gyógyhatása is, hogy sokaknak javított az életminőségén, talán olyan is van, akinek életét mentette meg. Azt is hallottam, hogy eredményesen használják a rák gyógyításában, ami nagyon dicséretes. Ám, az jutott ennek kapcsán eszembe, hogy jó fegyver: hasonszőrűt hasonszőrűvel.

Azt is mondják, hogy szerencsét hoz. Én nem gondolom, hogy a fagyöngy hordozza a szerencsét. Valahogy nem éreztem semmilyen késztetést alatta csókolózni, mert nem szeretem az élősködőket. Még a félélősködőket sem.

A felvetett téma gondolatokat ébresztett bennem és remélem az olvasóban is. A teljesség igénye nélkül írtam le s azért, hogy továbbgondoljuk. Jó gondolkodást!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése