2011. március 26., szombat

Lázár Levente: Hol a szabad akaratom?

2011. 03. 24. Hol a szabad akaratom? Lázár Levente

Órára készülődtem, sietve, mert a Buddhista központ kissé messze van lakásunktól, s késni nem szeretek. Az volt a házi feladatom, hogy jegyezzem le, amit gondolok a szabad akaratról. Már napokkal ezelőtt megírtam. Mielőtt kiléptem a házból, hangosan gondolkodtam: Nálam van a szabad akaratom?

Azóta is visszhangzik bennem ez a kérdés és újabb kérdéseket szült: Amit teszek, azt azért teszem-e, mert én így akarom? Amikor beszélek, és amit mondok azért hangzik-e el, mert én így akarom? Vagy netalán van valami sorsszerűség az események sorozatában? Van-e felelősségem a döntésekért, vagy tehetek, amit akarok, mert úgy is az lesz, amire predesztináltak?

Sok embertől hallottam, hogy nem szereti a munkáját, a mindennapi robotot, de vállalni kell, végezni kell, mert szükség van a munkahelyre, a fizetésre, élni kell valamiből. Ugyancsak sok embert hallottam beszélni, és érdekes, hogy többségük nem a saját véleményének ad hangot, hanem annak, amit az emberek épp hallani akarnak tőle, hiszen csak így lehet sikeres. Befolyásol az érdek, a világ, az elvárás, a kötelesség, a „muszáj”…

Nálam van a szabad akaratom?

Ha nálam lenne, talán választanék olyan munkát, ami tetszik, és amit teljes odaadással végezhetek. Ha nálam lenne, mindig kimondanám az igazságot, még akkor is, ha kellemetlen azt hallani. Ha nálam lenne, nem csapnám be embertársaimat, felelőtlenül elhallgattatva a lelkiismeretet. Ha nálam lenne, nem szőnék terveket, azért hogy valamit megszerezzek, annak égisze alatt, hogy a cél szentesíti az eszközt. Ha nálam lenne, nem ígérnék olyat, amiről tudom, hogy nem adhatom meg.

Nálam van a szabad akaratom?... A lelkiismeretem?... A hitem?... Az emberségem?... A becsületem? Ne hagyd otthon, mert nélküle csak színház az életed és a maszk, amit hordasz, eltorzítja arcodat. Nem érdemes Jónásként dacolni a valósággal, igazi önmagaddal, mert kellemesebb a fa árnyékában pihenni, mint a cethal gyomrában kétségbeesetten kiutat keresni… Te döntesz, mit választasz?

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése