2013. szeptember 8., vasárnap

Farkas Dénes: Kéregető szamarak

2013. 09. 06. Kéregető szamarak Farkas Dénes
Nagyon szép szamárménest láttam, ha van ilyen. Hogy szamarakból lehet-e ménest csinálni vagy nem én azt nem tudom. Természetesen nem a hortobágyi lócsordának a paramétereire gondolok, de hogy sok szamarat láttam csapatban, az biztos.

Elgondoltam, hogy ha valaki lóra ül, akkor azt mondjuk, hogy lovagol, majd még azt is hallottam, hogy tevegél az aki az egy vagy két púpú tevét választja jármű gyanánt. Azt, hogy ha valaki szamáron közlekedik, egy szóval kimondani nem tudom. Petőfi sem tudta, mert akkor nem írta volna egy egész  mondatban, hogy „megy a juhász a szamáron”...

Szóval... A szamár,  a lovak viszonylatában olyasmi, mint a kecske a tehenek világában. Hasznossági mutatóik – valószínű   –  eltérő szinten vannak

Nekem (nekünk) soha nem volt szamarunk. Benedek Apó könyvecskéjéből tanultam, hogy „Ne csúfold a szegény szamarat, amiért a lótól messze marad, Lassan de biztosan mendegél, s lám csak bogáncskóróval is megél”.

Mondom, hogy ha Elek Apó is a szamár védelmére kelt, Petőfi is megállapította, hogy aki a szamárra ül, annak „földig ér a lába” s arról nem is szóltam, hogy milyen az, akit a pap szamarához hasonlítanak. Tehát kell egy kis jeruzsálemi hozsánna ahhoz, hogy a szamár elnyerje méltó helyét a teremtmények világában.

A napokban  a Páring-hegység félmagasában találkoztam egy csorda szamárral. Elképesztő volt a látvány! Tizenvalamennyi darabot számoltam meg, köztük szoptatós kancákat szamárkáikkal, nemüket fitogtató csődöröket, melyek között volt sötét-színű s „szürke” szamár is.

Ezek a szamarak kéregettek! Igen, a szó szoros értelmében kéregettek!

Elállták az utat, de olyan technikával, melyet azok is megirigyelhetnének, akik  az útzárlatok feltalálói voltak különböző tiltakozások esetén.

Szerettem, mert  a nép nem tiltakozott a szamárbarikád ellen, sőt leálltak az autók és kezdtük etetni a szamarakat. Volt, aki kenyeret dugott a szájukba, láttam keksz és más házi-süteménnyel kedveskedő turistákat is. Meg lehetett simogatni  a kicsi csacsitól a csődörig bármelyiket. Ezek a szamarak a havasi fű fogyasztása mellett berendezkedtek a kéregetésre, mintegy változatossá téve a napi menüt.

A Transalpina kanyargós útján a szamarak kiszemeltek maguknak egy egyenes részt, ahol lebonyolíthatják  immár reflexből felpergetett táplálékkiegészítő hajlamukat.

Én a  szamaraktól megtanultam ezen a napon azt, hogy a szamár is megtudja  nyergelni az embert, s azt is, hogy kanyarokkal terhelt világunkban a célravezetőbb az egyenes, mert ott lehet, hogy ott lapul egy kis táplálékkiegészítő.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése