2013. 09. 02. | Vallásosságok | Székely Kinga Réka | |
Éppen
akkor bontották el az ünnepély idejére összeácsolt szent sátrat, amikor
nagyobbik fiammal a város főterén haladtunk át. Egy szétszedhető
színpad tetejére sátrat húztak, ott volt berendezve az oltár. Amikor mi
azon a helyen haladtunk át, a sátor már lekerült a színpad tetejéről és a
fehérre festett feszület neki volt támasztva a színpad hátának.
Majdnem átestünk rajta haladtunkban, mert az út mentén felállított
kereskedőstandokat nézegettük.
- Mi ez? - kérdezi a nagy fiam.
- Ez egy
feszület, válaszoltam én, bizonyos keresztény felekezeteknél a
legfontosabb vallásos tárgy, mely templomaik központi helyén van
felállítva.
- Az az ember Jézus lenne, felfeszítve a keresztre? - kérdezi tovább , kissé hitetlenkedve, a nagyfiam.
- Igen.
Sok keresztény ember hiszi, hogy Isten feláldozta az ő fiát, Jézust, az
emberiség bűneiért, s aki ezt hiszi és vallja, azt Isten megszabadítja a
bűntől, életét megmenti a kárhozattól. Tizenegy éves gyermekem
nemtetszése kiült az arcára.
- Milyen
megalázó. Én nem hiszem, hogy Jézus azt szeretné, hogy így lássuk őt.
Jézus a mester, nemde? Jézus a tanítványaival jár és tanítja az
embereket, kikergeti a templomból a pénzváltókat. Szórja a magokat, mert
ő a magvető és mindenkit megtanít a Miatyánkra. Nemde? Nem így
tanultuk? Nem így tanítottatok?
Mint amikor nehezen jön a válasz, mint amikor tudom, hogy bármit mondok úgyis ellenem fordítható, hát igen-nel kezdtem a mondatot, majd a bölcsnek és együgyűnek egyaránt mondható igaz is, meg nem is-el folytattam.
Igaz az,
hogy nálunk nincs feszület a templomban, mert hisszük, Isten az ő
szeretetét minden egyes embernek kimutatja, és azt is hisszük, hogy
minden egyes ember felelős saját tetteiért és minden egyes embernek a
maga bűne a sajátja, nem átruházható.
Igaz az
is, hogy mi Jézust erős, boldog és nyugodt lelkű tanítónak ismertük meg,
akit nem imádunk, hanem akinek tanításait és élete példáját követjük.
De az is
igaz, hogy tiszteletben tartjuk más vallását is, és lehetőleg nem
használunk sértő kifejezéseket más vallások hitelveit, vallásos tárgyait
illetőleg. Nekem sem tetszik Jézus a kereszten, mert a megfeszítés
számomra az elvakult és tehetetlen emberekből kifakadó gonoszságot
jelképezi. A szerető Isten szerintem nem egy áldozatban intézi el az
egész világegyetem ügyét, hanem időről időre prófétákat küld, hogy azok
az embereket visszavezessék őhozzá. Isten segítségként küldte nekünk a
názáreti Jézust, nem pedig váltságdíjként, hisz a lelkünkért
váltságdíjat nem adhatunk, csak a lelkünket adhatjuk át egészen
Istennek.
Igaz az
is, hogy egy egészséges, boldog tizenegy évesnek korai dolog lenne a
szenvedés létéről és értelméről beszélni. Maximum azt tudom mondani,
hogy fiam, most kapsz egy pofot, hadd fájjon, hogy aztán mikor az igazi
fájdalom utolér, ne mondhasd, hogy én nem mondtam meg neked, hogy a
szenvedés is az élet része.
Az
előbbi mondatot csak gondoltam, nem mondtam ki hangosan. Végül csak arra
kértem Jézust még szerető gyermekemet, hogy akkor is az erős, kedves,
tanító és imádkozó Jézusra gondoljon, amikor valamilyen oknál fogva
nagyon szomorú lesz.
- Megígérem, talán, volt a válasz.
|
2013. szeptember 2., hétfő
Székely Kinga Réka: Vallásosságok
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése