2011. január 28., péntek

Demeter Erika: Te még hiszel a mesékben?

2011. 01. 28. Te még hiszel a mesékben? Demeter Erika

Öt hónapos más kultúrában való élés megerősítette bennem régi gyanúmat, miszerint nem tudunk a jogainkkal élni. Még azzal a kevéssel sem, ami megadatott. Ez azért rajzolódott ki élesebben most, mert itt látom, hogyan kell élni a jogokkal.

Kibújt belőlem a „szög”, mert kaptam ma egy levelet az „állam” nyelvén, de nem az államtól, azonban ezt nem ragozom tovább. Körülbelül két évvel ezelőtt részt vettem egy programban, amelynek a célja egyfajta, kulturális, nemzeti és vallási megbékélés lett volna. Már akkor többen kérdezték tőlem, hogy te még hiszel a mesékben? Én hinni akartam, és bíztam is egy kicsit benne, mert találkozhattam nagyon értelmes és rendes emberekkel. A program rendjén dolgozatokat kellett írjunk, és azt annak rendje és módja szerint be kellett mutatni, valamint megvédeni. Mindezt a gyulafehérvári ortodox teológián. Amikor kértük, hogy magyarul védhessük az anyanyelven írt dolgozatunkat, azt mondták, hogy persze, nyugodtan megtehetjük. Érdekes volt a többnyelvűség (angol, német, román, magyar), és nekem sokat jelentett, hogy végre élhetek anyanyelvi jogommal.

Emlékképek idéződnek fel bennem. Például: magyar iskolaigazgató az állam nyelvén ír levelet egy másik magyar igazgatónak, vagy egy magyarlakta település polgármesteri hivatalában mindenkinek csak román nyelven lehet kérést leadni stb.

Én magyarul írt kéréseket szoktam szemrebbenés nélkül leadni a polgármesteri hivatalba, mert jogom van hozzá. Elfogadják, pedig román anyanyelvű alkalmazottak is vannak.

Bár lehangoló a kontraszt, amit a fenti példák sugallnak, mégis azt mondom, nem kell elhinni a meséket, de meg kell tanulnunk élni azzal a joggal, amink van! És ezért nem mások a felelősek...

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése