2012. november 15., csütörtök

Farkas Dénes: Tűzijáték

2012. 11. 02     Tűzijáték     Farkas Dénes    

Azon gondolkozom, hogy a játék ingerét, ösztönét meddig hordjuk magunkban? A gyermekkori játszás láza a felnőtté válás érkeztével elmúlik, vagy esetleg lankad? Én azt hiszem, hogy a játék ingere örök. Ez független az életkortól, legfentebb nem csapd le csacsit, vagy búj-búj zöld ágat játszik a felnőtt ember, de az viszont igaz, hogy az ún. tűzi játékot nem a gyermekek csinálják, esetleg csak élvezik ez égi csillagszórást. Ez a tűzijáték csinálás már egymagában bizonylatolja azt, hogy játszani jó, játszani olyan, mint az időnkénti felszusszanás a nagy menetelés közben.
A közelmúltban Énlakán jártam, hol éppen egy nagyszabású rendezvénynek lehettem a részese. Sok-sok „hazajött” énlaki, és idegenből odament vendég − jó magam is − élvezhettük az archaikus falu vendégszeretetét.
Volt ott minden, mi a szem-száj ingere, de (magyarországi zsargonban fogalmazva) a csúcs az este tíz órakor kezdődő tűzijáték volt.
Én kimentem a szobám székely tornácába és így vettem részt a játékban, mert a játék, akárcsak Anna (Juhász Gyula), örök.
Az emberek és főleg a kutyák megihletődötten vették az eddigelé nem látott tűzijátékot.
A szállásom szomszédjában egy idős falusi néni este tíz órakor, gondolom, hogy már aludhatta az igazak álmát, de reggel azt újságolta nekem, hogy tudom-e, hogy az éjszaka lövöldöztek a faluban? Tudom, mondtam, de ő folytatta, hogy „tudja-e, megkopogtattam az ablakot, s osztán félbehatták”. Szegénykém abban a tudatban ébredt, hogy az ő ablak-kopogtatása nyomán a lövöldözés megszűnt. Való-igaz, hogy a költséges égi csillagszórás csak öt percre volt leszerződtetve, melyből a néninek csak a lövöldözés élménye maradt. Úgy is mondhatnám, hogy kimaradt a jó játékból.
Újra gyötröm elmémet a kérdéssel: Meddig szeretünk játszani?
Azt hiszem, hogy Móriczhoz megyek kölcsönért: mindhalálig.
A játék módozatai változhatnak, de szerintem annak ingere örök! Éljünk is vele, míg valaki meg nem kopogtatja éltünk ablakát.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése