2013. 01. 30. | Kérdések és botladozó válaszok a cédrus helyett a vízről | Dr. Ádám Attila L. |
|
Eredetileg
a cédrushoz kapcsolódó érdekes bibliai jelképekről akartam írni. A
bibliai cédrushoz a szibériai cédrusban rejlő jelkép vezetett el (1).
Meglepődve láttam, hogy a libanoni cédrus körülbelül 70-szer kerül
említésre az Ószövetségben (az Újszövetségben egyszer sem, talán addigra
kitermelték). Salamon király palotájának faanyagaként, a leprásokat
megtisztító füstölőként és az idegen királyokat megszemélyesítő
felfuvalkodott faként, akit az Isten kivágásra ítélt. De néhány januári
hír irracionalitása ezt felülírta bennem. Így most megint hosszabb
leszek a megszokottnál.
Vízkereszti
hír, „hogy megáldották a Rakaca-patak vizét és a megáldott vízből ittak
a hívők, mert annak gyógyhatása lehet.” A másik: „Közel százmillió
hindut várnak a világ legnépesebb eseményének számító, 12
évente megtartott rituális fürdésre a Gangesz folyóba januárban. Az 55
napos Kumb Mela fesztivál első napján már majdnem 8 millióan
megmártóztak a bűntől való szabadulás reményében”. A cédrus és a víz
mégis hasonlít egymásra egy dologban: mindkettő keresztény és nem
keresztény jelképeket hordoz, a libanoni és a szibériai csakúgy, mint a
gangeszi, nem különben a magyarországi rakacai.
De talán még ennél is bonyolultabb a víz, mint biokémiai molekula, a H2O
amennyire kicsiny, annyira speciális is: az élet mindenes játékközege a
Földön. A növények 95%-a víz. Lehetne még mást is sorolni. Fizikai,
kémiai dipólusmomentumot és hidrogénhidat, Boltzmann-állandót, de a
hópihe jégkristályok máig érthetetlen, de szívet melengető csodás
furcsaságait is (2). Lehet, hogy minden irracionalitás mögött csak maga
az élet (igenlése) van?
A víz
irracionális vetülete az esővíztől és a rituális kutaktól a folyók
vizéig minden kultúrában jelen van. Mexikótól a Jordánig, a Gangeszen
át a Nílusig. Egy vélemény szerint a kereszténység, mint világvallás
elterjedésének egyik, de korántsem elhanyagolható vetülete az
irracionális és racionális elemek megfelelő aránya. Valóban,
lehet, hogy mi unitáriusok aránytévesztésben vagyunk? Nem éllel írom ezt
a kérdést. Vagy a világ van aránytévesztésben, folyamatosan. A
végeredmény szempontjából ez majdnem mindegy. Az irracionalitás azonban
önmagában véve nem jó vagy rossz. Jelentése lehet pozitív vagy negatív,
hordozhat értékest vagy értéktelent, vagy akár semmit. De
lehet, hogy még ennél is fontosabb a belső, a megélt és a külsődleges
irracionalitás megkülönböztethetősége vagy megkülönböztetése. A
külsődleges irracionalitás csak szimbólum, de a belső irracionalitás
nélkül vajon emberek tudunk-e maradni? A kettőt néha mégis nehéz, nagyon
nehéz szétválasztani. Sokak szerint talán nem is lehet. Ha a szimbólum
belső, valós jelentést, tartalmat hordoz, valóban nehéz. De a
tömegpszichológia mégis inkább azt mondja, a felszínes és könnyen
elhihető válasz a mélyebb tartalom nélkül a legtöbb embernek elég (amit
most itt nem tudok ígérni!). A csak külsődleges jelekben megnyilvánuló
vallásos irracionalitás a vallásosság legprimitívebb szintje. Mégis, a
tömegvallások etosza lehet, hogy ez?
Két bibliai példán keresztül – bízom benne - talán jobban érzékelhetőek ezek a finom különbségtételek és kérdések. Tovább...
|
2013. január 30., szerda
Dr. Ádám Attila L.: Kérdések és botladozó válaszok a cédrus helyett a vízről
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése