2012. 12. 04. | A kapca, a petróleumlámpa és az ígéret | Sándor Szilárd | |
Manapság az ember azt sem tudja is kezdjen azzal a szóval, hogy ígéret. Talán lassan hasznavehetetlenné lesz, mint a kapca vagy petróleumlámpa, vagy a palatábla szavaink. Mert hát az ígéretre
lassan épp annyira nincs szükség, mint a kapcára, merthát ki látott
korcsolyacipőben kapcát, s éppen manapság, amikor mindenki csak úgy
csúszik a jegen a tél közeledtével mindjárt. Advent nekünk a telet is
jelenti, s ha már tél, akkor jég is, mert elég csúszós kezd lenni amúgy
is a világ, ha meg jég, akkor korcsolya is, azt pedig egy cipőtalpra
szerkesztik rá, s abba viszont nem kell kapca.
De nem
kell petróleumlámpa sem, pedig még mindig szép a lángja, de hiába, mert
hát az inframeghajtású izzók világában csak úgy izzik izzig-vérig
minden, de ott nem kormosodik be a lámpacső, és lassan azt sem tudni,
mire is való az a szó, hogy petróleumlámpa.
Értjük ugyan a szót, de nem használjuk, mert nem tapad a jelentéséhez használható internetes szolgáltató.
A
palatáblával pedig hasonlóképpen vagyunk. Lehet, hogy lassan csak azok
tudják, hogy mit jelent, akiket érdekel, de nem azokat, akik a
trigonometriáról, tiangulációs viszonyokról vagy a triadikus kapcsolatok
szóhasználatában vágják a rendet.
Rendben
van, csak el kell rázni, de ehhez a rázáshoz nem kell nagy feszültség,
csak lazaság és életszeretet. Ez csak három olyan szó, fogalom,
betűkapcsolat vagy nevezhetjük talán kódolt üzenetnek vagy bárminek,
amire azt mondjuk, hogy kapca, petróleumlámpa vagy palatábla. Vajon így
lennénk azzal a szóval, azzal a jelentést sugalló betűrenddel, vagy
valamiféle üzenetet jelölő fogalommal, jelentéssel, kódolt kommunikációs
információ-adathordozóval az ígéret esetében is? Különösen
most advent idejében – elővesszük e szót nosztalgiából vagy
megszokásból, érzelgőségből vagy számításból, vágyálomból vagy logikai
mutatók alapján, szociológiai felmérésekre alapozva vagy különböző
lélektani iskolák rejtett vagy hasított lojalitást kutató tárgyiasított
szubjektumok találkozásának egyik meghatározó elemeként böszörményi
második dimenziójának a vetületében? Leporoljuk e szót vagy porosan
használjuk, és ha nem poroljuk le, akkor prüsszögünk tőle? Mit tudunk
kezdeni az egésszel? Hogy könnyebb, ha a mi ajkunkról hangzik el, vagy
ha a mi fülünkbe mondja be valaki, ha a mi ujjbegyünk üti le a
számítógép billentyűjére, vagy ha a szemünk mozgását hozza zavarba, ha
látjuk vagy halljuk a szót: ígéret?
Advent
alkalmával érdemes elgondolkozni ebben várakozó vagy megvárakoztató,
elváró vagy megváró, kiváró és beváró vagy ideváró világban, hogy mit
jelent számunkra ez a szó: ígéret. Ne feledjük: van egy olyan ígéret is, amire talán legkevésbé számítunk, amikor e szóval szembesülünk és ez az isteni ígéret. Amit eddig írtam e szóról mind értelmetlen, ha erre az ígéretre
figyelünk. Isten életet ígért, és ezért élünk. A kérdés az, hogy mi
Istennek mit tudunk ígérni, amit be is tudunk tartani, és utána közelebb
kerülünk nemcsak a szó ízéhez, zamatához, illatához, értékéhez,
melegéhez, finomságához, de egyúttal arra a karácsonyra készülünk, amit
megígér nekünk az Isten, ha el tudjuk fogadni és felismerjük az Ő ígéretét.
Ez pedig épp olyan szép és világos, mint a petróleumlámpa, és épp olyan
hasznos, mint a kapca, és épp olyan törékeny, mint a palatábla.
Vigyázzunk rá!
|
2012. december 6., csütörtök
Sándor Szilárd: A kapca, a petróleumlámpa és az ígéret
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése