2013. 05. 12. | A megszokottságról | Rácz Norbert | |
Ha
a kérdést a végletekig szűkítjük, a keresztény teológiának lényegében
két fő forrása, azaz rendező elve, szabályozó alapja van: a Biblia és az
értelem. A különbséget a felekezetek között pedig az adja, hogy a két
fő forrás közül melyik kap kiemeltebb fontosságot. A protestáns
kereszténység klasszikusan az elsőt, azaz a Szentírást részesíti
előnyben (nyilván nem hanyagolva el az értelmet sem), míg az unitáriusok
az észnek tulajdonítanak olyan szerepet, ami döntőbíró lehet az igazság
előbányászásának nagy feladatában. A római katolikus és görög keleti
gondolkodásmód pedig egy harmadikkal, a mindenkori egyházi tekintéllyel
egészíti ki a sort.
Ezeket
előrebocsátva, hadd hívjam fel a figyelmet egy másik, vagy mondjam így,
rejtett tekintélyforrásra, a szokásra. Ez egy olyan tekintélyt
parancsoló forrás, amit jóformán minden erdélyi felekezet figyelembe
vesz főleg a gyakorlati élet megszervezése rendjén, bár nagyon kevesen
vállalják föl ezt. Arról van szó, hogy a vallásosságunk intézményesített
kereteit biztosító egyházak ki nem mondott módon, de annál
erőteljesebben ragaszkodnak néhány olyan formához, aminek alapját sem a
Szentírásban, sem máshol nem találhatjuk, de mégis így kell tenni, mert
ez így van, így szoktuk meg, mindig is így volt. Sőt még az sem ingatja
meg ezt a gondolkozást, ha az „ősi”, „hagyománynak” kikiáltott formáról
ki is derül, hogy lényegében pár évtizedes múltra visszatekintő egyházi
döntéssel állunk szemben, amelynek mind az értelme, mind a jelen világ
számára való mondanivalója igen kérdéses.
Elismerem,
hogy mi itt Erdélyben egy tradicionális világban élünk, ahol a
szokások, a mozdulatlanság, a változás minden formájával szembeni
szkepszis az identitás-megőrzés egyik alapvető formája. Elismerem, hogy
azt gondoljuk, létünket, megmaradásunkat biztosítja, ha szinte semmit
sem változtatunk, mert ha egyetlen téglát is megbontunk a falban, az már
gyengülést okoz, amit nem tudunk megengedni magunknak. A gondolkodásmód
akár helyesnek mondható is volna, ha közben pontosan ez a szokásokkal
kapcsolatos merevség és dogmatizmus éppenséggel nem hiteltelenítené el
az egyházakat. Pontosan azok az emberek lesznek az elsők, akik
elfordulnak a semmit változtatni nem tudó, vagy akaró egyházi
közösségektől, akik kicsit is gondolkoznak, akiket annyira érdekel a
vallásosságuk, hogy vagy a Bibliát lapozzák fel eligazításért, vagy az
értelem, a tudás és kultúra területéről közelítenek a hit dolgaihoz.
Mert ezek az emberek azt tapasztalják, hogy kérdéseiket, tudni
akarásukat, jó szándékukat az egyházak pusztán a formát védő
féltékenységükből kifolyólag utasítják el.
A kérdés
tehát a következőképp tevődik fel: mi a fontosabb a jelenben?
Belekapaszkodni néhány kétes értékű, a megszokottságukból kifolyólag
kényelmes elembe, vagy inkább keresni azt, hogy a jelenben hogyan is
szólalnak meg azok az alapigazságok, amelyeket az adott egyházi közösség
fontosnak talál? A válasz részemről egyértelműen az utóbbi. Éppen ezért
arra buzdítanék minden egyes, a vallásosságot még fontosnak tartó
személyt – lelkészeket, papokat és úgynevezett világiakat egyaránt –,
hogy kérdéseikkel, elsősorban a külsőségek mögött meghúzódó igazságot
keressék. Hogy folyamatosan kérdezzék meg az egyházi vezetőktől, miért
úgy tesszük azt templomainkban, imaházainkban, gyülekezeti termeinkben,
amit teszünk? Miért pont ezeket az énekeket énekeljük, mi az értelme az
éneklésnek, s vajon ezt a célt szolgálják-e a mi énekeink? Vajon miért
pont így (s gyakran csak így) imádkozunk, vagy imádkozhatunk? Vajon
hogyan nyilvánul meg egy-egy mély igazság abban a gyülekezeti
valóságban, amelyben élünk?
Hátha a megannyi kérdés annyira kényelmetlen lesz egy adott ponton, hogy valaki foglalkozni kezd majd vele...
|
2013. május 12., vasárnap
Rácz Norbert: A megszokottságról
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése