2010. július 7., szerda

Csécs Márton Lőrinc: Rágnivaló

Rágnivaló Csécs Márton Lőrinc

Furcsán ébredtem ma reggel, mert különöset álmodtam. Egy öregúr szólított meg, éppen amikor kapumat nyitottam volna, s anélkül, hogy köszönt, vagy elmondta volna, hogy ő ki, belevágott mondókájába. Semmiképp sem akart álombeli énem udvariatlan lenni, így hát végighallgattam az öregúr tanítását, amely 55cm kerületű koponyámban ekképp rögzült:

Soha ne kérdezd senkitől, hogy mi a helyes és mi a helytelen. Az élet egy kísérlet, akár a szülői szerep. Magadnak kell felfedezned, s csak a végén tudod meg, hogy jól csináltad-e.

Minden embernek tudatosnak, ébernek és figyelmesnek kell lennie, kísérletezni kell az élettel, hogy rájöjjön mi a jó neki. S tudod mi a jó barátam (helyenként a-betűsen beszélt)? Minden ami békét, nyugalmat, megelégedést ad, s közelebb visz a tudatos létezéshez. Az a jó. Ami konfliktust, boldogtalanságot, fájdalmat okoz, az pedig a rossz. S tudd meg barátam, ebben senki sem dönthet helyetted, mert minden embernek megvan a saját világa, a saját érzékenysége. Egyediek vagyunk. Ezért az előre gyártott szabályok nem fognak működni. Nem hiszed? Pedig az egész világ ezt bizonyítja.

Idegen barátam! Soha ne kérdezd senkitől, hogy mi a helyes és mi a helytelen. Az élet nem matematika feladat, se nem kresz. Az élet egy kísérlet. Magadnak kell felfedezned mi a helyes, és mi a helytelen. Megeshet, hogy helytelenül cselekszel, de tapasztalatra teszel szert, ami tudatosítja benned, hogy mit kell majd elkerülnöd. De az is megtörténhet, hogy valami jót teszel, és annak azonnal kiélvezheted az áldásait. S hidd el, ha mondam – megjegyzem nem vagyak részeg – a jutalom nem ezen az életen túl, s nem is a mennyországban vagy a pokolban vár, hanem itt és most.

Minden tetted azonnali eredményt hoz, csak légy éber és figyelj. Az érett emberek azok, akik megfigyelték és felfedezték maguknak, hogy mi a helyes és helytelen, mi a rossz és mi a jó, s én úgy látom, kedves fiatalember, hogy maga szeretne érett lenni. És azáltal, hogy ezt felfedezték a maguk számára, mérhetetlen belső tartásra tettek szert. Ha az egész világ mást gondolna, számukra az is közömbös, mert megvan a saját tapasztalatuk, ami vezeti őket, és ez elég. Na, el is mentem. Egészséget!

Egészséget, válaszoltam, s kinyílt a szemem. Egész napra adott rágnivalót. Isten áldja, álombeli öregúr, s a viszontlátásra!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése