2010. július 16., péntek

Csete Árpád: Új szakács – új ételek?

2010. 07. 16. Új szakács – új ételek? Csete Árpád

Néhány héttel ezelőtt, Budapesten a Ráday utcában sétáltam (rohantam?). Miközben a felújított sétálóutcát csodáltam és a járókelőkkel való összeütközést próbáltam elkerülni, úgy térdmagasságban egy fekete táblán fehér krétával odafirkantott hevenyészett hirdetésre lettem figyelmes. „Új szakács, új ételek” hirdette a nem túl hivalkodó, ámde sokat sejtető táblácska. Felnéztem, és egy tipikus kínai vendéglővel találtam magam szemben. Ütött-kopott cégér, kissé koszos vitrin, alig lehetett belátni, az egészből áradt az olcsó provincializmus. Valószínű – gondoltam magamban – nem volt nagy forgalma a vendéglőcskének, ezért a tulajdonos úgy döntött, hogy lecseréli az ízvilágok karmesterét.

Csodálkoztam is, mit keres ebben az utcában az előkelő magyar, olasz, francia éttermek társaságában ez a kis betolakodó? Nem mentem be, bevallom, nem ínyemre valók e távoli világrész ízei, az étterem látványa sem volt valami bizalomgerjesztő.

A hirdetés mondanivalója viszont megragadott.

A milliárdos ország lakói számunkra alig megkülönböztethetők egymástól, szinte mind egyformák. Vajon hogyan lehetne megállapítani, hogy a Ráday utcában tényleg új szakács érkezett? És vajon mit ér az új szakács a vendéglő szentélyében – a konyhán –, ha ugyanazokat a megszokott ételeket főzi, ugyanúgy, mint az elődje? Ha a pekingi kacsa, a szecsuani csirke, a gyömbéres marhahús és társaik csak a tálalás formájában térnek el a korábbiaktól? Képes lesz-e az új szakács valóban újdonságot felmutatni? Vajon van-e értelme szakácsot cserélni, ha a vendéglőcske továbbra is ontja magából a kicsinyes provinciális hangulatot, miközben fekvésének köszönhetően egy minőségi szolgáltatásra hivatott?

Semmit sem ér tehát az új szakács, új receptek, azaz új elképzelések és új mentalitás nélkül.

Olvasom, egyes nagynevű vendéglők komoly pénzekért szerződtetnek világhírű séfeket. Ezek a mesterszakácsok aztán hozzák magukkal az új receptúrát, sőt a kisegítő személyzetet is. Az új csapat új mentalitással valóban újszerű, ínycsiklandó ételekkel fog csábítani.

Ha így lenne, talán nekem is megjönne az étvágyam a kínai kajához.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése